Tips

 

 

  • Geef een klein complimentje.

Het lijkt simpel, maar glipt er gauw tussendoor. Een complimentje kunt u geven wanneer u aandacht heeft voor de kleinste dingetjes die goed gaan, wanneer het gaat zoals u graag wilt dat het gaat. Iets wat u aandacht geeft groeit. Geeft u het positieve aandacht, dus een complimentje, dan gaat u dit vaker terug zien. Het hoeft niet heel groot te zijn. Voor een onrustig kind kan vijf minuutjes aan tafel blijven zitten tijdens het eten al veel zijn. Laat dit dan merken op zo’n moment en benoem wat u ziet, wanneer u dat doet. Dus geeft u een aai over de bol, steekt u uw duim op of zegt u ‘ goed zo’, benoem dan ook wat u goed vindt. Bijvoorbeeld: ” Wat knap dat je al een tijdje aan tafel zit”.

 

  • Vertel uw kind wat hij wèl mag. 

Heeft u het idee dat u veel aan het verbieden bent en dat het geen effect heeft? Het kan helpen om eens goed naar uzelf te luisteren. We zijn soms geneigd om alleen maar te zeggen wat iemand niet mag doen. Zeker bij kinderen met ASS kan het meer effect hebben wanneer je zegt wat iemand wèl mag doen. Geef als het ware een alternatief. Dus bijvoorbeeld: ” Zit niet zo met die lepel te tikken. Je mag wel even je stressballetje pakken om mee te friemelen”. En voor degeen die de eerste tip al onder de knie heeft…………”Pak maar even je stressballetje om te friemelen. Fijn joh, dat is al een stuk rustiger”.

 

  • Vraag uw kind te herhalen wat u hem zojuist gevraagd heeft. Dan weet u zeker of hij u gehoord heeft.

Lijkt uw kind oost-indisch doof of roept hij ‘ja’, vliegt ervandoor en blijkt toch niet te luisteren? Vraag uw kind meteen na uw vraag of opdracht, te herhalen wat u gezegd of gevraagd heeft. Maak op het moment dat u wat van hem wilt, contact. Vooral kinderen met ADHD zijn snel afgeleid en al weer in beslag genomen door andere dingen. Ze roepen dan wel ‘ja’ op uw vraag ‘heb je me gehoord’, want ze hebben wel iets gehoord, maar onvoldoende is doorgedrongen wat. 

 

  • Las een rustmomentje in als uw kind uit school komt.

Is uw kind met ASS uit school erg prikkelbaar en ontploft hij regelmatig op uw vraag of hij zijn jas wil ophangen? Realiseer u dat een kind met ASS de hele dag prikkels (informatie) moet verwerken, wat bij ons heel makkelijk gaat, maar voor een kind met ASS ongemerkt hard werken is. Uw goed bedoelde vraag kan de spreekwoordelijke druppel zijn. Het kan er echt niet meer bij. Eerst een rustmomentje inlassen of een picto bij de kapstok waardoor hij er aan herinnerd wordt, kan dit voorkomen. Bespreek het (op een rustig moment), kinderen hebben zelf vaak allerlei prima oplossingen.

 

  • Geef uw puber vertrouwen.

Als een puber ergens allergisch voor is, is het voor de alles beter wetende ouder. En als een ouder ergens allergisch voor is, is het de alles beter wetende puber. De heftige discussies die nergens naar leiden en vaak eindigen in bekvechten en schreeuwen tegen elkaar, worden vast door alle ouders met pubers herkend. Een puber doet niet veel anders dan een peuter die de wereld ontdekt en de dingen op zijn manier wil doen. Het is wel vaak heftiger, omdat we tegen beter weten in als ouders verwachten dat een puber ‘wijzer’ is. En de deuren knallen wel heel hard als een puber die dicht slaat. Een puber ontdekt de wereld op zijn niveau, is zijn mening aan het vormen, kijkt hoe ver hij kan gaan en heeft zijn ouders als klankbord heel hard nodig. Het is wellicht het moeilijkste wat er is om te oefenen met de tip ‘geef uw puber vertrouwen’. Toon belangstelling, al vindt u het nog zo stom wat hij doet. Laat hem beslissingen nemen, laat hem de gevolgen ervaren, maar val hem niet af. Leef mee als het fout loopt, al heeft u het idee dat u dat kon voorzien. Blijf zelf rustig, al schreeuwt uw puber zijn longen uit zijn lijf. Door hem vertrouwen te geven, leert een puber zijn verantwoordelijkheid dragen. Daarvoor is het nodig dat hij vergissingen mag begaan. Vraag uzelf dan af: ‘wat is het ergste dat er kan gebeuren en hoe erg is dat dan?’

 

Deze link brengt u naar een YouTube kanaal van een meisje met autisme. Ik heb haar leren kennen in mijn werk en ben trots dat zij het goed vindt, dat ik een link plaats op Opvoeden extra naar haar YouTube kanaal. Zij kan als geen ander uitleggen wat autisme voor iemand betekent. Een echte ervaringsdeskundige van wie ik een hoop heb geleerd.

 

 

 

  • Spelletjes en picto’s op het internet. 

Op het internet zijn vele mooie sites te vinden met allerlei materialen om spelenderwijs al die lastige opvoedvragen het hoofd te bieden. Een kwartetspel om spelenderwijs uw kind te leren hoe het kan reageren in bepaalde situaties, waardoor het sociaal vaardiger wordt, vindt u op de site van coolekikker. Bent u al eens op zoek geweest naar plaatjes of picto’s om de structuur in de dag of een dagdeel duidelijker te maken voor uw kind, dan kan deze site u misschien verder op weg helpen. Er zijn hier veel picto’s over vele onderwerpen te vinden. Ze zijn overzichtelijk ingedeeld en makkelijk te downloaden. Het is een Belgische site en dat ziet u soms in het woordgebruik, maar dat maakt voor het gebruik natuurlijk niet uit. Veel zoekplezier!